Nicklas@Pingens.se
Registreringsdatum: 19 mars 2007 Inlägg: 16
|
Postat: tis 15 maj, 2007 10:12 pm Rubrik: Polering av Audi |
|
|
Här visar jag hur Jag polerar lacken på en repig audi 100.
Grejorna jag använder är Buffer 2000 som första steg,
Mirror Image som andra, båda med våra medium hårda 100mm
trissor, och avslutar med SUPERBLANK som är ett syntetvax som lämnar ett bra skydd och ger ett MKT högt glanstal.
Notera att dessa proffs produkter är MKT dryga och räcker till MÅNGA bilar.
En torkduk och en rulle maskeringstape
Och en Biltema polermaskin som fungerar utmärkt om man inte arbetar med dem dagligen, och även är säkra att använda.
Det fina med smartabs produkter är att dem oftast fungerar med varandra, DVS att efter du kört Buffer 2000 kan du direkt du inte överapplicerat börja efterpolera med Mirror Image, och efter det direkt lägga SUPERBLANK som du efter du lagt på hela bilen, torkar av.
Här har jag för att visa hur effektiva produkterna är maskerat upp en ruta på huven.
Vi börjar med att applicera Buffer 2000 på trissorna, lägg alltid medlet i ytterkant då det ända skakas innåt med maskinens rörelser, hur mkt medel som behövs minskar ju mer man "mättar" trissorna, det är något man får lära sig genom att prova, men som sagt ett vanligt fel är att förstågångsanvändare överapplicerar.
Börja polera på låg hastighet och trissorna mot lacken, viktigt är att ytan man polerar är helt ren från smuts, då minsta dammkorn med lite otur kan repa lacken om den hamnar i trissan.
Höj sedan sucssesivt varvtalet så mkt som det känns bra, maxvarv brukar inte vara några problem.
Ett annat vanligt fel är att man inte tror man får trycka med maskinen, men man kan trycka ganska hårt.
Ju hårdare du trycker ju bättre tar polermedlet, till en viss gräns förståss.
Jag kör av ytan, och som ni ser så går Buffer 2000 ganska torrt, men behåller sin polerande effekt länge, och maskinens rörelser gör att friktionen blir mindre och därmed risken för repor.
Vi kör av hela ytan noga, och då medlet går torrt så ser vi hela tiden hur mkt som avverkas, man får laborera lite som man vill med varvtal, tryck och mängd medel tills det känns bra.
Buffer fläckar inte lister som rubbingar med krita i, men för enkelhetens skull så rekomenderar vi att ni maskerar lister, men om det skulle komma på avlägsnar man det lätt med Vinylshield eller klädsel och interiörtvätt.
Kör buffer på hela bilen på samma sätt, och för enkelhetens skull dela upp bilen ex i dess paneler, börja med huven, framskärmen, dörret osv..
Se till att arbeta i bra ljus så ni ser alla repor.
Om trissorna blir skitiga så tvätta dem eller byt.
När ni kört av bilen med Jag kör av ytan, och som ni ser så går Buffer 2000 byt trissor och gör om samma procerdur igen med Mirror Image
Men denna gången kommer det såklart gå mkt fortare då du bara ska köra bort ev microrepor samt det som är kvar från Buffern.
Lägg sedan på SUPERBLANK
över hela bilen för att låta det torka ett slag, dra bort maskeringstapen och sedan torka av med en torkduk.
Nedan ser vi resultatet av det vi just gjort.
Här efter halva huven är körd.
En mer ingående guide kommer så fort vi får tid.
Men denna ger er iaf ett humm om skillnaden mot att gå på macken o handla:)
Dessa produkter kan ju även användas till mkt annat ex Buffer 2000 som är det optimala för en oxiderad veteranbilslack eller en båt.
Där använder man sig av precis samma metod som jag visar ovan.
Tills vidare/ |
|