BMW 7-Serie e38, polering och detaljarbete. DEL 2, Polering

Anledningen till att det dröjt är förutom psykiska demoner att det fattades vettigt material för att göra guiden som tänkt, men vi gör så gott det går.

När bilen nu är grundligt tvättad så ska vi se vad vi har att arbeta med!
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Som vi kan se så är bilen KRAFTIGT repad. Det ser ut som att man tvättat den med stålull och roterande stålborste (något överdrivet).
Som tur är är BMWs äldre orginallack mjuk och trevlig att jobba med.

Själva tillvägagångsättet när man maskinpolerar är hyfsat likadant oavsett vilken typ av maskin man använder.
Vi testar först en billig C/O/Jula/Rusta/Autorange dubbeltrissa och Polish & Sealant.
Detta är en väldigt enkel metod att få riktigt bra ordning på slitna mjukare lacker, om det är modernare hårda så bör man komplettera med ett bra polermedel som Menzerna Fg400 eller 500 beroende på dess karaktär.


Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

När trissorna är helt oanvända så kan man ta ett par extra droppar Polish & Sealant. Efter ett par vändor så brukar två eller tre små pärlor per polertrissa vara lämpligt.

Click the image to open in full size.

Vi maskerar en rak linje på bilens skärm så att vi tydligare kan se vilken skillnad vi kan uppnå med enkla medel!
Man behöver ju inte tejpa, men se till att avgränsa ytorna du arbetar med, istället för att jobba med en hel huv så delar du upp den i 6 fält, eller en dörr i 3 delar så det inte blir övermäktigt. Det är även bra om man inte är rutinerad att inte tänka sig att hinna klart bilen i en omgång, gör man ett bra jobb så håller det sig, så man kanske kan börja med att göra en framskärm och en dörr, få dom riktigt fin och nöjja sig med det första vändan i garaget:)

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Polish & Sealant är en enstegsprodukt som dels polerar, men som även lämnar en skyddande och blank yta med vettig hållbarhet.

Click the image to open in full size.

På bagageluckan plockar vi fram en Flex PE 14-2 150 som är en roterande enkeltrissa.
Det man ska tänka på när man använder denna typ utav maskin är att trissan generellt sett går varmare och att den avverkar något mer, så man ska ta det försiktigt. För nybörjaren rekommenderar man generellt sett en oscillerande dubbeltrissa (typ TopTool eller Autorange maskin). Men det är inte på något sätt svårt att använda en roterande enkeltrissa så länge man tar det varsamt, ger det tid och kör efter med en oscillerande för att vara säker på att man inte lämnar några polerrepor/hologram kvar.


Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Efter att man polerat ett par vändor så att resultatet ser bra ut så torkar man av de restprodukter som polermedlet lämnar från sig. Detta gäller oavsett vilken polermaskin du använder.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.



För att en bil ska kännas genuint omhändertagen så kan man med fördel polera även dörrgångarna! För detta är den tryckluftsdrivna maskinen helt fenomenal!

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.
Applicera lite polermedel på trissan i detta fallet twisted wool trissa och Menzerna FG500 som har hög avverkningsgrad.
Man kan även använda sig av en Medium skumgummi trissa och Polish & Sealant beroende på slitage och resultat.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.
Vid behov kan du byta till en mjukare trissa och gå på ett ännu finare polermedel (typ Menzerna Super finish (sf4000) eller Power Finish)pf2500) innan man lägger någon form av försegling.
Man kan även komma långt enbart med gul pro trissa och Polish & Sealant.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Sen har du även extremt fina dörrgångar!

Click the image to open in full size.
För att gå på detaljnivå så använder vi tryckluftsmaskinen även på kromlister och små plastlister.
Fördelen med denna maskin är att den oscillierar och risken för att polera genom lacken även på plastdetaljer är mycket liten. Man bör dock självklart alltid arbeta så försiktigt som möjligt!

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

 

Applicera lite polermedel på trissan...
Click the image to open in full size.

Polera!
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

När det kommer till bilvård är det i regel de små detaljerna som kommer att lyfta helheten kopiöst!


När nu hela bilen till slut är polerad och klar så lägger vi lackskyddet Arctic Seal! (eller vaxet om man nu vill det)

Click the image to open in full size.

Här lägger vi lackskyddet med en dubbeltrissig maskin och mjuka svarta polerrondeller.
Click the image to open in full size.

Polera ut medlet så att det bildas en mycket tunn och fin hinna på bilens lack.
Click the image to open in full size.
Du ska knappt se att lackskyddet ligger på härdar...
Låt lackskyddet ligga på minst en timme, blir det längre gör det inget, lägger man på sk kladdlacker vilket du märkt om det är på din bil vid det här laget bör man torka av tidigare.
Under tiden lackskyddet ligger så kan vi börja arbeta interiört också, fortsättning kommer i BMW 7-Serie e38, Interiört och slutfinish! DEL 3, Polering!