Rekonditionering Beige skinnklädsel BMW 530 E60

Här kommer jag att visa när jag rengör interiören i en BMW 530 E60

Då detta improviserades kanske fotodokumentationen haltar lite men jag förklarar så gott det går.
Interiör bilvård är sällan speciellt svårt, men man måste skapa sig en uppfattning om hur känsliga olika klädslar är.

Som med det mesta är det bäst att börja försiktigt och sedan växla upp om man känner det går bra.

Det finns många olika sorters skinnklädslar, och alla är olika känsliga så man får ta det försiktigt och testa på bitar som inte syns när man använder starkare medel.
De medel jag visar i guiden är helt silikonfria, ph neutrala, dvs. att dem inte lämnar någon onödigt fet eller blank yta, utan endast rengör skinnet utan onödiga påfrestningar.


Hantverket inom bilvård verkar tyvärr försvinna allt mer, fler och fler produkter skapas för att dölja, eller täcka över skavanker och inte att rengöra och återbehandla materialen.

Vi jobbar så att vi invändigt i en bil försöker efterlikna originalskicket, och inte att få skinn och vinyl att bli ex blankare än när bilen var helt ny.
Alltså vi rengör, och återbehandlar.

Silikon som används i de flesta billigare/mack produkter när det gäller interiörvård, har flera stora nackdelar, dels att silikonerna är flyktiga och även fast du långt innan använt det inuti bilen kan förstöra en framtida omlackering etc.
Även att det på sikt förstör och bryter ner materialen.

En modern skinnklädsel har en lackad yta och behöver/bör därför inte smörjas på samma sätt som ett tex par skinnskor kan kräva.
Detta är en seglivad myt, som tyvärr ofta förkortar livet på klädseln.
Om ni är osäkra på hur en skinnklädsel ska se ut, åk ut en sväng och förkovra er hos bilhandlarna.
Det får bli introduktionen, dags att börja jobba.

Ägaren till bilen i fråga lämnade in bilen, hade reflekterat över att färgen inte riktigt överensstämde med dito på nya bilar

Många skulle nog inte reflektera så mkt över hur denna klädsel ser ut, men som ni kommer märka är den rejält skitig.
Bild
Bild
Bild


Vi börjar med att dammsuga stolarna.
Se till att bända isär vid alla springor så man kommer åt riktigt, samma sak gäller när man rengör.
I samband med detta kan det vara lämpligt att dammsuga resten av bilen första vändan.
Bild

När vi är klar med det är det dags för själv rengöringen.
Det vi använder här och för resten av inredningen är Interior Clean, som är en ph neutral interiörrengöring som lämpar sig till allt från svårt nedskitade golvmattor till läderklädsel beroende på spädning.
En Våffelduk, dukens enorma uppsugningsförmåga gör den perferkt att eftertorka allt möjligt med, ta fläckar på tyg, putsa fönster mm.
Multisvampar, dessa i kombination med Interior Clean och en bra borste gör magin:)
Vår Interiörborste, med borst utprovat för ändamålet är det ett måste vid interiör rekond.
Och slutligen en pensel, utan metallsarg (för att undvika repor) och med lagom hård borst, inte för hård och inte för mjuk.

Bild

Nåväl, vi börjar med att dra en "50/50" tejp så vi ser om vi får någon skillnad.
Normalt sett så delar jag upp klädseln i sektioner, det brukar te sig ganska naturligt, en del i taget, börja med "lår"stödet, dela sedan upp stolen där sömmarna avgränsar ytorna så att säga.
Bild

Bild

Tillvägagångssättet är i princip.
1. Spraya Interior clean på borsten, eller direkt på ytan.
2. Skrubba noga med borsten, så borsten kommer ner i alla veck etc, det är ingen ide att trycka jättehårt då borsten bara viker sig och inte kommer åt alls, ev eftertorka med våffelduken om det känns som du vill kontrollera resultat.
3. Spraya mer om det behövs, på ytan eller i multisvampen, skrubba med den, samma sak där inte för hårt, men ändå inte för löst.
Berbeta ytan noga.
4. byt tillbaks till borsten, skrubba över lite snabbt, och torka sedan rent med våffelduken.
Tillvägagångssättet är det samma på plast och vinyl oxå, tyg för den delen, men skippa då multisvampen.
Bild

En viss skillnad kan man i allafall se:)
Bild

Bild
FILM!

Gjorde samma sak på armstödet som inte är skinn men liknande resultat.
Bild
FILM !

Sen är det bara att jobba på, bara resten av klädseln kvar, samma tillvägagångssätt.

Använd en torr pensel, dammsugare och tryckluft om du har för att blåsa rent fläktens utblås, komma åt damm där det är svårt att torka osv.
Bild

Bild

Bild

Bild


Ratten börjar bli blanksliten, om man inte låter hudfett, och annan smuts få grepp och poleras in håller en ratt väldigt väldigt länge.
För att inte tala om rattens centrum, vem vet hur många host, och nysningar den fått uppleva, och en och annan salivkaskad i samband med svordommar:)
Bild

Bild

Samma sak där, Interior Clean, Borste och Multisvamp och Våffelduken är det som gäller, men börjar ratten bli blanksliten eller om skinnets lack tillomed börjar försvinna måste man vara försiktig.
Det går nästan alltid att få en ratt mkt bättre men ju mer sliten desto försiktigare bör du vara för att se att inget går på tok.
Bild

Bild

Nedan lämnade jag höger nederkant orörd på själva kringlan ( det färdiga resultatet kan du se på efterbilderna)
Kan intyga att det inte bara ser ur som en ny ratt utan även känns som en efter behandling.
Bild

Sen var det dörrsidorna.
På ljusa interiörer är det ofta sparkmärken efter skor, sen syns såklar allmän smuts mkt bättre.
Samma procedur (enkelt va?:)
Multisvampen med interior Clean är speciellt effektiv på sparkmärken, denna används även med fördel på instegslisterna.
Bild

Bild

Torka efter med Våffelduken så har du ett fint restulat.
Bild

För helheten är det viktigt att även ta dörrgångarna, lister etc.
På premiumbilar är ofta listerna ovanför rutan i textil, och brukar med fördel kunna "torrborstas" för att avlägsna dammer innan man kör med Interior Clean.
Bild

Bild

Bild

I vårt fall när det kommer till en "standard" interiör rekond spolas dörrgångarna försiktigt och behandlas med polish & sealant som löser den smuts som kan finnas kvar och lämnar en bra, väl skyddad yta.
Vill man ta det längre polerar vi vilket tas upp i en annan guide i den avdelningen.

Golvmattorna har ofta fläckar, eller är allmänt smutsiga.
Man kan med hjälp av en grovdammsugare, Interior Clean, borsten och våffelduk göra underverk på mkt lortigare objekt än detta.

Bild

Bild

Bild


Sen till rutorna.
DÄR! använder vi inte Interior Clean, borste och våffelduk utan Glass Clean och våffelduk:)

Rutorna gör en STOR del av helheten och det är viktigt att man gör detta ordentligt.

Vi börjar med att hissa ner alla rutor ca en decimeter så delarna som ligger under listen eller angränsande blottas.
Det ser så trist ut med en ruta är välputsad, men man ser ändå smuts kvar i hörnen.

Så ner med rutan, torka det du inte kommer åt med rutan uppe innan du tar resten.
Bild

Bild

Att torka resten är busenkelt, se till att ha en ren Våffelduk, spraya på torka hela ytan med ena sidan, vik undan så du får en ren yta och eftertorka.


Nu har vi nog avverkat de flesta arbetsmomenten och som ni förstår är det ganska mkt upprepning, men en viss teknik krävs ändå för att arbeta så effektivt som möjligt men det är ju något som kommer under arbetets gång.

Men läder och vinylbehandling då tänker ni kanske?
Jag hann tyvärr inte dokumentera den delen, men tar upp det i en annan guide istället.

Resultatet då?
Jag kan säga att kunden var verkligt nöjd, vilket gjorde att han direkt bestämde sig för att vi skulle göra utsidan oxå, men det är en annan historia:)

Fotade lite innan bilen levererade och visst är det skillnad, inget dolt eller fuskat utan bara noggrant rengjort med bra grejor.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Detta var kanske inte den ultimata guiden bildmässigt men den kan säkert hjälpa och inspirera en o annan bilägare.
Och som sagt detta är sällan svårt eller speciellt jobbigt, och har man gjort det ordentligt en gång är det snabbt o enkelt att hålla efter.

MVH/ Nicklas