Guide: Rostlagning och bättringslackering Maserati 3200.

Här visar vi hur man enklast och bäst lagar rost med ett 100% säkert resultat utan att avverka onödigt mkt material som som med slipmaskin eller bläster.
Även hur man gör en bättringslackering, eller kanske inte enligt marknadsstandard utan hur man gör ett riktigt hantverk och inte gör nått slaft som ser sådär ut.

Bild på bilen i fråga.
Bild
Vi börjar med rostlagningen.
Där vi med hjälp av Acid Clean GEL "kemiskt blästrar" bort rosten, detta för att minimera arbetsinsats och vara säkra på ett 100% resultat utan att kringliggande frisk lack på något vis påverkas.
För att sedan lägga på en portät epoxygrund som bygger lite för att slippa framtida sjunkningar.
Sedan avsluta med en vanlig slipgrund, färg och bas. på en så liten del av ytan som är försvarbart för att få osynliga skarvar.

Vi börjar med att skruva lös bakluckan där skadan sitter för att få en vettig arbetsställning, detta är såklart i vissa fall omöjligt och för tidskrävande men i detta fallet gick det fort.
Bild

Anledningen till detta företag:)
Bild

Att tejpa runt skadan är inget måste men det är en liten säkerhet om man slinter när man skrapar bort färgen så kniven inte glider iväg.
Bild

Sedan tar vi helt enkelt en kniv och skrapar bort lös färg och rost.
Bild
Bild

Var noga att se så du får bort ALL färg med underliggande rost under när du gör detta, se till att du skalar av så du minst har några milimeter frisk plåt runt det drabbade området.
Bild

NU till det roliga.
Vid rostlösning använd Acid Clean GEL koncentrerat eller utblandat 1/2 med vatten.
Spill upp lite i en behållare, applicera med en styv pensel, i detta fall en vanlig skräppensel med avkortad borst.
Bild

Jobba/skrubba in syran ordentligt med penseln så det kommer åt ordentligt.
OBServera att man bör ha hanskar och skyddsglasögon på sin när man använder Acid Clean GEL även om bilden visar annat.
En fördel mot rena syror är just dess geleaktiga koncistens som gör att den sprätter mindre, luktar mindre och torkar saktare.
Bild
Bild

Acid Clean Gel börjar omedelbart lösa rosten.
Bild

Efter ca 1 minuts bearbetning med penseln ser ytan ut som nedan.
Bild

Nu tar vi fram kniven igen och skrapar ur den med grava rosten så syran kan penetrera på djupet
Bild
Bild

Efter det kan man om man har annat att stå i lägga på mer syra och sedan täcka detta med en bit plast, gå iväg några timmar och spara det fysiska arbetet.
Bild

Annars är det bara jobba på med pensel och gärna en liten stålborste om det finns till hands.
Att köra stålborste på roterande maskin till liknande jobb är svårt då borsten viker sig och bara går efter ytan, gör man det förhand kommer man åt bättre.
Bild

Nu är all rost borta utom i de riktigt djupa porerna.
Bild

Åter till kniven, och nu får man ta i lite så man är säker på att man kommer ned på djupet och får porerna 100% rena.
Bild

När du gjort detta, jobba vidare lite på dessa punkter med pensel så det får tränga in ordentligt igen.

Nu är rosten helt borta, men för att hindra att inte ny rost skapas neutraliserar vi syran med en stark alkalie, i detta fallet POWER Clean.
Bild
Spraya på ordentligt med Alkalisk avfettning utan några glansmedel.
Bild

Sen går vi direkt på med Värmepistolen och värmer igenom plåten ordentligt så vi är 100% säkra på att ingen fukt ligger kvar, var dock försiktiga så ni inte värmer för mkt på en gång och skadar omkringliggande lack.
Bild

Sådär har vi en 100% rostfri yta att jobba vidare på.
Fördelarna med denna metod är många, men främst för att man inte riskerar att skada omkringliggande lack, det är sköts rent och snyggt, Man avverkar i princip ingen som helst frisk plåt, vilket man gör när man blästrar eller slipar och får då ändå sällan ett så här bra resultat.
Detta tog kanske 10 min aktivt arbete från början till slut, vilket i sin tur resulterar i mindre arbete i nästa steg då vi slipper spackla i onödan.
Bild


Nästa steg är att lägga en portät epoxygrund som rostskydd.
Fördelen med denna är att den inte suger åt sig fukt som vanligt spackel, och även till viss del slipgrund gör.
Sen blir den väldigt hård när den härdar och sjunker inte efter när den härdat klart.

Man bör inte vänta allt för länge mellan dessa stegen då plåten oxåderar från fukt i luften nästan omedelbart obehandlad.

Vi torkar ytan med lite silikonferner, eller Tröd om man inte har annat för säkerhets skull då man inte vill ha ytan helt ren, tillomed fingeravtryck kan påverka.
Bild

Sedan blandar vi 2 komponents epoxygrunden och penslar noggrant på den plåtrena ytan, se till att arbeta in färgen ordentligt, så det verkligen kryper in, lägg inte första lagret för tjockt.
Bild
Bild

Direkt efter kör vi på med värmepistol, inte för varmt så det börjar koka då grunden "släpper" från ytan då, eller så man riskerar att värma sönder kringliggande ytor, dämpningsmattor på insidan etc., men rejält varmt ska det bli då färgen härdar snabbare.
Bild

Upprepa sedan, andra lagret kan man lägga lite mer flödigt så man bygger ytan så man kan slipa och få den jämn med övrig lack.
Bild

Här har vi slipat epoxyytan så den är i princip jämn med resterande yta, och denna delen av bilen lär bli den sista som börjar rosta igen:)
Bild

Sedan lägger vi slipgrund på en så stor yta som det behövs, viktigt här är oxå att man låter grunden sjunka innan man slipar för mkt.
Notera att man bör vara MKT försiktig med produkter som innehåller flyktiga silikoner (vanligt förekommande i mackprodukter, speciellt vinylglans för instrumentbrädor etc, dessa yr runt i luften och kan orsaka sk fiskögon när man sedan lägger klarlacken. ingen av de produkter vi säljer påverkar lackering)
Glöm för allt i världen inte att använda mask när ni målar!
Bild

Detta görs i en eller 2 omgångar beroende på underlag.
Här har vi slipat grunden färdig att lägga bas på, vi maskerar där skarven ska gå och lägger plast på resten för att slippa färdamm onödan.
(tänk på att färgdamm sprider sig och fastnar lättare än man tror, så se till att maskera all yta ordentligt oavsett vad ni ska måla)
Bild

Vi slipar ytan som ska lackas med torr XXXX papper så klarlacken fäster ordentligt.
Bild

Bild

Bild

Vi torkar ytan med klibbduk för att få bort slipdammet.
Bild

Nu är det dags att lägga basen.
Detta görs med sprutan vi normalt lägger grund med då restusch sprutan kärvade, det är en stor fördel att använda en mindre spruta om man inte har gjort detta många gånger tidigare, man bör inte heller ha regulator, vattenavskiljaren fäst på det viset..
Bild

Man lägger basen tunt tunt i några omgångar direkt över skadan ska det såklart täcka helt, och sedan dimmar man ut resten.
Nedan är en bild på hur det ser ut innan vi börjar lägga klarlacken.
Bild

Dags för första vändan klarlack.
Samma sak där är det bättre att lägga flera tunna lager om man är osäker, här dimmar vi första lagret.
Bild

Efter 3dje vändan, har vi ett ok resultar, nu skulle man kunna lägga flödigare och få en lite bättre yta men då vi ändå kommer våtslipa för att matcha resten av bilen så spelar det ingen roll, och detta är på vilket sätt man bör göra om man inte har tidigare erfarenhet.
Bild

Där skarven ligger målar man såklart ganska tunt för att slippa onödigt arbete.
Kan man inte lägga skarven på en kant som här finns det specellt thinner man sprayar för att få bra avgränsing, vilket man kanske oxå ska undvika om man aldrig gjort det förut.
Bild

Nu börjar det närma sig och rostfläcken är ett minne blått.
Bild

Det som kvarstår är att återskapa en riktigt hög finnish på denna "garagelack".

Det får vi genom att våtslipa för att få en jämnare yta, och sedan polera detta för färdigt resultat.

Vi börjar med skarven.
Vi sprayar diskmedelslösning på ytan för att pappret 2000k ska glida bättre.
Bild

Slipar försiktigt precis över kanten.
Bild

Bild

2000 våtslip kan tyckas vara ganska mkt, men med ett bra papper och rätt metod finns det ingen anledning att köra finare.
Nedan kör vi med Powerfinish, Optipad och Toptool vilket utan problem plockar våtslipreporna.
När man kör över kanter ska man generellt sätt vara försiktig och självklart även i detta fallet, börja lungt och öka takten och inte tvärt om är en bra tummregel om man vill slippa problem.

Bild

Vi slipar resten av luckan med 2000 våtslip på samma sätt, på större ytor kan det vara enklare att köra med maskin, men det går adeles utmärkt att köra för hand oxå även om det tar längre tid.
Bild

Sen kör av resten av luckan enligt samma recept.
Där vi inte kommer åt bra med Toptoolen använder vi en vanlig Clas ohlson maskin, som funkar alldeles utmärkt även om den är lite för svag för att spela i Toptoolens liga.
Bild

När vi nått en tillfredställande yta går vi över till skumgummi men fortfarande samma maskiner och polermedel.
Bild

Sen är luckan klar att monteras, efter montering kör vi ett steg med Superfinish och mjukare trissor för att verkligen få maximal glans.
Vi avslutar med en vända Arcticseal.

Resultatet blev ok, eller vad tycker ni?
Bild

Bild

Bild

Bild


Denna procedur är inte jätte enkel, men har man tid och lust är det fullt genomförbart att göra lackbättringar av riktigt hög kvalitet.

Då kan nog denna guiden vara bra att ha tillhands hoppas jag.

MVH/