Detaljering av motorrum Maserati 3200

När man får in en 10 år gammal Italiensk sportbil med närmsta serviceställe 60 mil bort tar vi det säkra före det osäkra och låter bli att spola något i motorrummet.
När man ska göra rent utan att spola är tillvägagångssättet mer eller mindre samma som när man gör en bils interiör.
Hur vi gör ska vi visa nedan.

Man har ju sett skitigare motorrum, men en hel del smuts har ändå letat sig in, materialen börjar bli torra och helhetsintrycket på denna annars fantastiska motor är inte det bästa.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Som jag skrev tidigare är det i princip samma tillvägagångssätt som när man gör en bil interiört.
Det vi använder oss av är Interior clean blandat ganska starkt (ca 1/20), våffelduken, borste, multisvampar, Rubber & Vinyl polish lite Degreaser pro för oljespill, och en vanlig målarpensel.
Bild

Vi börjar med att borsta bort allt löst sittande smuts med en torr pensel samt tryckluft.
Bild

Bild

Bild

När jag fått bort det värsta lägger jag på lite Interior Clean och rengör försiktigt med multisvampen.
Är man lätt på handen repar den inte nämnvärt men trycker man så den komprimeras blir den som ett slippapper.
Bild

Bild

Bild

På insuget och ventilkåporna som har krymplack kör jag även med borste och pensel för att nå riktigt på djupet.
Bild





Fram med penseln igen, denna gången med Interior Clean för att lösa smutsen i plåtveck, djup struktur osv.
Även för att få gummit, plastslangar etc ordentligt rena.
Det är ingen idé att ösa på, utan lägg så det blir fuktigt men inte så att det droppar och rinner..
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Torka hela tiden efter med trasan så inte överflödig interiörrengöring torkar in.
Bild

Ser en motor ut som denna är detta ett vettigt alternativ om man inte vill tvätta.
Visst spar man tid och kommer åt längre ner genom en regelrätt motortvätt men detta är ett säkert, enkelt och inte speciellt tidsödande alternativ.

Här är resultatet.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Slangarna till insuget ser irriterande blanka ut enligt mig men tyvärr är detta hur de ser ut orginal och inget man kan göra något åt.
Här strävar vi efter orginal finish och ibland får man acceptera saker som detta:)
Detta kan man såklart även göra på en mkt smutsigare motor, då samma metod men kanske med Degreaser PRO och en alkalie tex Multi Clean.

MVH/