BMW 7-Serie e38, polering och detaljarbete. DEL 1, Tvätt

Här har vi fått in en riktigt sliten BMW 7-serie e38.
Denna bilen ska göras både in och utvändigt och för enkelhetens skull delar vi upp det precis så.

Som vanligt börjar man med att tvätta bilen ordentligt.
I princip samma tillvägagångssätt om bilen är råskitig som nytvättad av kunden, då det är en stor fördel att få den precis så ren det går innan man polerar.
Detta av flera anledningar, dels för att få bort alla nedfall, flugor etc, men även för att man inte vill att det ska rinna fram massa skit från lister etc så fort kunden kör ut bilen och det börjar regna.
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Det vi använder när vi tvättar denna bil är följande
Click the image to open in full size.

Vi börjar med att lägga på Degreaser PRO (asfaltslösare) på utsatta ytor, normalt runt hela bilen på dess sidor (under rutorna), noggrant i hjulhus, fälgar, dörrgångar, under tanklocket, mm.
Där man känner en sträv yta och ofta ser svarta asfaltsprickar.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Vi låter Degreaser PRO (asfaltslösaren) arbeta i ca 5min.
Asfaltslösaren fungerar utmärkt på blöt bil, men för maximal effekt läggs den på torr även om bilen är lite skitig.

Därefter lägger vi direkt Autoclean + WAX som är en medelstark alkalie, passande till att lägga på hela bilen vid tillfällen som dessa, men även för underhållstvätt beroende på spädning.
En alkalie använder man för att lösa resterande smuts, som flugor, lera nedfall från träd mm.
Vi lägger denna med en Foamlance/skumlans, även om det inte är en skumprodukt då den ligger kvar längre utan att torka, samtidigt som man slipper dra i sig dimma från produkten.
Men den går även utmärkt att applicera med en vanlig tryckspruta eller annan påläggare men då utan skumeffekten.
(Man skall vara försiktig med att lägga alkaliska avfettningar på solida lacker utan klarlack, obehandlat rostfritt stål samt råaluminium)
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Skummet drar med sig den kvarvarande skiten ned.
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Hur länge man låter alkalien verka innan man spolar av beror såklart på hur skitig den är, men den får aldrig torka in, riskerar man detta är det bättre att lägga på en vända till för att undvika.
Men mellan 1-5 min brukar räcka i de allra flesta fall.
Har man mkt ingrodd smuts, eller flugor på fronten kan man lägga en starkare alkalie, tex Multi Clean eller Power Clean där, och i extremfall kan det vara bra att försiktigt svampa sedan med en multisvamp.

Medan avfettningen verkar passar vi på att lägga en alkalie i dörrgångarna, samma där direkt över Degreaser PRO.
Click the image to open in full size.

Nu är det dags att spola av.
Hur man spolar är inte så viktigt i det här momentet, men jag brukar börja mad att spola de skitigaste partierna, dvs under rutor, hjulhus, bakstam osv först lite snabbt sen skölja uppifrån och ner.
Click the image to open in full size.

Se till att spola noga och vinkla strålen så man kommer åt ordentligt, det är helt klart att föredra om man kan plocka bort skyltarna.
Click the image to open in full size.


Man spolar hela bilen noggrant så ingen avfettning ligger kvar, innan sista sköljningen kan det vara bra att ta dörrgångarna då en hel del skit tenderar att komma fram.
När man gör detta gäller det att vara mkt försiktig, har man inte så man kan justera trycket på tvätten kanske man ska använda vattenslangen.
Ett annat tips är att bara stänga dörren till första läget och spola in genom glipan som blir, så riskerar man inget vatten i bilen, men när det är så pass dyngigt som i denna bilen gäller det att rikta strålen mot gångjärn osv, som förövrigt kan må bra av en uppsmörjning i samband med detta.
Click the image to open in full size.

Nu är bilen till synes ren, men ofta finns det fortfarande lite föroreningar kvar som ska bort, nedfall från träd, färgdamm, flygrost (små metallpartiklar från dubbdäck mm).
Dessa nedfall är i det här fallet just flygrost, och asfalt som fastnat i dessa och inte lösts upp riktigt.
Då tar vi fram Leran, Clay är en fin lera som på ett fantstiskt vis avlägsnar dessa när man använder den.
Click the image to open in full size.

Här använder vi Arcticlean Medium grade clay tillsammans med starkt blandat Wax schampoo som glidmedel.
Man gör helt enkelt så att man blöter det utsatta området på bilen med schampoblandning, förslagsvis i en trigger flaska.
Sen tar man en bit lera (se bilden) och trycker den lätt mot lacken och för leran fram och tillbaks i vågräta linjer för att fånga upp skiten.
Man får hålla koll så att det inte blir allt för skitigt på lerans yta, och vika bort den smutsiga ytan eftersom.
Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Detta gör man där man där det finns behov, vilket du känner med handen.
Finns extremt mkt flygrost, när bilarna är alldeles brunprickiga kan man använda leran tillsammans med Acid Clean GEL blandat 1/10 för att skynda på.

Vi spolar av det sista och ser att avrinning inte existerar, snarare tvärt om:)
Click the image to open in full size.

Vattnet ska väck och vi använder oss av en våffelduk och tryckluft som är det absolut mildaste sättet att torka en bil, ska man polera den efteråt som i det här fallet så kan man ta en skrapa om man vill, men annars bör man vara försiktig då det lätt hänt att smuts kommer emellan och repar lacken.
Click the image to open in full size.

Nu är bilen snustorr och vi ser anledningen till den icke existerande avrinningen:)
Click the image to open in full size.
Click the image to open in full size.

Denna procedur tar inte jättelång tid, den extra tid man lägger på att vara noggran betalar sig senare.
Proceduren är ju den samma om man har en riktigt grisig bil som bara ska tvättas, även om jag inte rekomenderar att man använder Clay om man inte ska polera då den lätt lämnas små repor efter sig.
Då skippar man ju det steget och schamponerar bilen istället, vilket vi visar hur man bäst gör i en annan guide.

Men denna bilen ska ju poleras och fortsättning följer:)