Tvätt av motorrum/motor på Jaguar XJ6 -70

Vi har en gammal Jaguar XJ6 -70 inne som ska gå som donator bil så vi passade på att demonstrera lite på den.
Här visar vi hur man faktiskt ganska snabbt och enkelt kan få bukt med ett motorrum som stått halvöppet utomhus i 10 års tid:)
Ska tillägga att allt som behövdes var att ladda batteriet och spruta på lite startgas innan den mullrade igång!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Vi börjar med att ta fram tryckluft och blåsa bort allt löst sittande skräp (vilket var en hel del)
Bild

Sen sprayar vi noggrant på Degreaser PRO.
Bild

Nästa steg är borsten, en vanlig målarpensel med hyfsat styv plastborst.
Jobba in Degreaser PROn ordentligt, låt verka ca 5min (låt ej torka)
Bild

Bild

Bild


När det är gjort lägger vi en alkalie, i detta fallet Multi Clean på samma vis, även jobbet med penseln, var noga så man kommer åt överallt, det kan vara bra att komplettera med en hårdare borste, tex en diskborste när man kommer ner på blocket osv.
Se till att inte låta en alkalie ligga och torka på lackade ytor utan klarlack, eller för den delen med.
Bild

Bild

Nu är det dags att spola av motorn, en motor som denna är inte speciellt känslig och om man skulle ha oflyt lätt att felsöka.
Men man bör ändå vara försiktig, inte ha för skarp stråle, inte rikta strålen mot känsliga delar nån längre stund, och även om man har möjlighet justera ner trycket på tvätten.
För att undvika olyckor tvättar vi aldrig med speciellt högt tryck utan låter bra kem göra jobbet istället.


Bild

Bild

Bild

Sen blåser vi ordentligt med tryckluften och torkar efter med en våffelduk.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så nu är allt rent och snyggt.
Nu ska tar vi fram Polish & Sealant som är en typ av vaxpolish med P.T.F.E/Teflon skydd.
Men denna polerar vi undersidan huven för hand, och gör övrig plåt med den lilla oscillerande polermaskinen och orange trissa.
Bild

Bild

Bild

Är det inte en opolerad bil bör man vara ytterst varsam så att inte slangen ligger och skaver mot skärmen som på bilden, ett tipps oavsett om det är luft eller strömkabel är att lägga upp den på axeln så den aldrig riskerar att repa lacken.
Bild

Bild

Grenrören på dessa är ju emaljerade, jag går över den emalj som finns kvar med Chrome Polish och resultatet blir skinande.
Fördelen med denna produkt är att den är värmetålig.
Bild

Bild

Bild

Sen går vi över till att snygga till all svart plast, gummi och även den torra lacken på motordetaljerna med Vinyl & Rubber polish och en appliceringssvamp.
Beroende på hur torrt/sugande materialet är kan man lägga detta ganska tjockt och låta det torka in, och ev eftertorka med en MF duk.
Produkten torkar helt och lämnar en orginallik yta.
Bild

Bild

Nu börjar vi nå någon form av resultat här, jag fuskade lite och fusk målade krängningshämmarna med mattsvart sprayfärg, då de såg så eländiga ut.
Jag tycker iaf att resultatet är bättre än utgångsläget, vad säger ni?:)

Bild

Bild

Bild


Detta är ju inget perfekt motorrum på långa vägar men arbetet som är nedlagt är inte heller mycket eller svårt.
Nu har man ett ok motorrum man inte behöver skämmas för, men väljer man sen att gå vidare lite till och byta slangklämmor, lämna bort smådetaljer på elförzinkning, måla up lite svarta detaljer så kommer det se riktigt bra ut.
Det trodde jag inte ens själv när jag började:)

Hoppas ni haft nöjje när ni läst och kanske lärt er något.
Bild
Bild

MVH/