Guide: BMW M3 E30 polering med Dubbeloscillerande maskin!

I denna guiden gör vi i ordning en M3 E30, fin men med mkt tvättrepor med enkla medel.
Med en vettig grundarsenal och en dubbeloscillerande polermaskin kan man få riktigt bra ordning på det mesta.

Bilen är som sagt väldigt fin men har inte blivit polerad på väldigt lång tid, så det finns en del att bita i.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Flygrost på fälgarna som ägaren inte lyckats få bort.
Bild

Vi börjar med att tvätta bilen.
Som vanligt börjar vi med Degreaser Pro för att avlägsna asfalt.
Vi låter det verka ca 5min, sen lägger vi Autoclean + wax och låter det verka lika länge för att sedan spola av.
Bild

Om det sedan som på fälgarna här är flygrost använder vi Acid Clean Gel och Heavy grade Clay
Använd skyddshandskar när ni arbetar med bilkemikalier (glömdes på bilden)
Bild

Bild

Vi torkar sedan bilen med en Våffel eller numer Diamantduk

Bild

Se även till att torka och om ni har möjlighet blåsa ur dörrgångar, lister, speglar etc innan ni börjar maskera.

Vi maskerar med vanlig 3M maskeringstape.
Bild

Bild

Vi plockar bort blinkers och annat som är snabbt att plocka bort.
Bild

Bild

Så är bilen maskerad och färdig att börja polera.
Bild

Grejorna vi använder på denna bil är som sagt en polermaskin med dubbla polerhättor, Menzerna PF2500 med Twisted wool trissor och gula skumgummi trissor, Polish & Sealant med gula skumgummi trissor, och Arctic Seal lackskydd med Blå mjuka tissor.
Bild

Börja med att köra ur Twisted wool trissorna mot handen, (gärna utomhus) för att lösa fibrer ska lossna och trissorna ska damma så lite som möjligt när man börjar använda dom.
Bild

Sen är det bara att börja köra. Någon eller några ärtor i ytterkant på varje trissa, kör på fullt varv och med rätt mkt tryck för bäst avverkning.
Som ni ser så blir det en del polerrepor kvar på denna lacken, som vi plockar bort med samma medel, metod men med skumgummi trissor.
Jobba på små ytor och kör ut produkten noga.
Menzerna PF2500 är ett normal/fint polermedel och funkar på de allra flesta lacker.
Man skulle kunna spara lite tid genom att köra med FG400 eller 500, kör då efter noga med PF2500 eller Polish & Sealant för att vara säker på att få bort polerreporna helt.

FILM: Steg 1

FILM Steg 2

Skillnaden som blir är rätt spektakulär, med förhållandevis små medel och på ett säkert sätt kunna få ett riktigt bra resultat är absolut ingen omöjlighet bara man ger det lite tid.
Bild

Som i filmerna ovan.

Vi börjar med PF2500 och Twisted Wool trissa.
Kör ut medlet ordentligt (jobba med samma medel någon minut på sluttampen) för att minimera mängden polerrepor man måste avlägsna vid nästa steg.
Bild

Samma tillvägagångssätt som förut.
PF2500 och Gula medium trissor.
Bild

Är det som på denna metallemblem går det fint att köra direkt emot utan att maskera, men är det förkromad plast etc kan det vara en bra idé att maskera innan.
Bild

Vi polerar där vi kommer åt med Dubbel maskinen, men kompletterar med den lilla luftdrivna för att komma åt överallt.
Bild

Bild

Bild

Bild


Resultatet blir följande.
Bild

Bild

Bild

Huven var det rätt mkt repor och nedfall på så den avverkade man lite mer yta på = extra blank.
Men på en sån här bil med orginallack undviker man ofta att köra bort mer klarlack än nödvändigt.
Bild¨

Nästa steg är Lackskydd, där använder vi Arctic Seal P.T.F.E skydd, som är väldigt enkelt att lägga och ger en bra hållbarhet.
Lägg på lite på varje, som på bilden.
Bild

Kör ut Arctic Seal på låga varv noggrant, ett tunt och jämnt lager som täcker överallt.
Bild

Där man inte kommer åt med maskinen kan man använda enbart trissan eller köra med den lilla luftdrivna maskinen.
Bild

Sedan låter man lackskyddet ligga minst en timma men gärna upp till en hel dag.
Avmaskera och torka av överflödigt skydd med en ren och fin Microfiber duk.

Därefter lägger vi i stenskotten.
Den ultimata metoden är att efter man kört polermedlet mellantvätta och lägga i stenskotten då, och eventuellt även polera en vända till men det är om man har väldigt gott om tid.
På mörka färger som denna är det en bra idé att köpa lösningsmedelsbaserad bas och blanda direkt med klarlack och härdare så man får rätt färg och blankt i samma steg.
På så vis kan man med lite trixande nästan helt trolla bort stenskott även om det ligger mkt jobb bakom, med våtslipning och polering på varje skada.
Bild

Försök att få lite ytspänning på urslagen då färgen sjunker efter när den härdar.
Ett tips är att börja o göra några enstaka och se hur färgen beter sig när den härdar, då den sjunker efter och dessutom kan ändra färg lite.
Bild

Vi monterar det vi plockat bort.
Bild

Och bilen är slutligen färdig och man kan lugnt säga att kunden vart nöjd.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild